Dårlig for Napster

Napster annonserte i dag at de hadde nådd et salg på 5 millioner sanger siden deres lansering på høsten 2003. Tallet er langt etter Apples iTMS som nå er oppe i over 30 millioner solgte tall.

Roxio hevdet at Napster ville selge 1.5 millioner sanger i uken kort etter lansering, slik gikk det ikke og nå trekker flere sentrale personer seg fra Napsters ledelse. Rømmer de fra et synkende skip? Mens både Apple og Microsoft tjener bra på nettmusikk, sliter Roxios Napster 2.0. Først kansellerte HP en stor distribusjonsavtale, så sa fire toppsjefer opp jobbene sine. Nå advarer ledende meglerhus investorer mot å kjøpe Napser-aksjer.

Det begynte bra: Roxio holdt 5. november i fjor en overdådig lanseringsseremoni i fasjonable House of Blues i Los Angeles. ?Napster er det mest kjente varemerke i musikkbransjen? var temaet. USAs musikkmarked skulle erobres med hjelp av domenenavnet Napster.com. Men siden lanseringen har det gått bratt utfor. Napster 2.0 tapte 15 millioner dollar på to måneder.

Snart konkurs?
Roxio sikret seg tidlig en lukrativ distribusjonsavtale med maskinprodusenten HP. Enhver maskin solgt i USA skulle inneholde Napster-programvaren preinstallert, slik at det var lett for brukerne å handle musikk gjennom tjenesten. Men i desember trakk HP seg plutselig fra avtalen. Til alt overmål inngikk HP i januar avtale med erkefienden iTunes Music Store. Roxio sto alene igjen.

Napster sikret seg flere kjente toppsjefer før lanseringen, men da det ble klart at firmaet gikk dårlig - forsvant de én etter én. Firmaets president og visepresident, økonomi- og markedsføringssjef, samt en rekke særdeles dyktige programmerere tok sin hatt og gikk. Roxio har også sparket en god del ansatte.

?Det er et særdeles hardt marked, med en krevende økonomisk fremtid. Det er rett og slett ikke penger i denne bransjen,? sier Steven B. Frankel, økonom i investeringsbanken Adams, Harkness and Hill.

I USA har Napster bare klart å få 90 000 kunder, noe som er langt under det Roxio hadde håpt på. Napster.com-domenet var ikke nok til å slå verken Musicmatch, Listen.com Rhapsody eller MusicNet, som alle fikk flere nye kunder enn ?eks-piraten?.

Men Chris Gorog i Napster klarer likevel å være optimistisk. ?Vi håper å selge for minst 20 millioner dollar i løpet av de kommende tolv månedene. Spesielt har vi store forhåpninger til Europa-lanseringen. Dessuten selger våre forhåndsbetale musikk-kort bra i dagligvarebutikker.? (Fungerer som telekort, red.anm.)

?Det store spørsmålet er: Hvor lenge kan Roxio og Napster 2.0 holde ut? Svaret er: En stund til,? sier Gene Munster i firmaet Piper Jaffray & Co, som finansierer deler av driften til Roxio.

Kilde : pcmedia/itpro

Tags:
  • Skriv ut artikkel
  • Abonner med RSS

Alt om iPad, iPhone og iOS

Nettradio i iTunes

Nettradio i iTunes
130 norske radiokanaler.
Få de mest populære norske, svenske og danske radiokanalene inn i en egen spilleliste i iTunes.
Oppdatert 13. mai