Får vi snart se «Get a PC»?

Alex Bogusky er det kreative geniet bak Apples «Get a Mac»-kampanje som har de siste årene fått mye oppmerksomhet blant oss Macbrukere. Nå ser det ut til at han har byttet side i merkevarekrigen mellom Apple og Microsoft, og skal nå overtale oss til å bytte over til Windows.

OPPDATERING: Her ble det litt forvirring i faktaene. CP&B var ikke bak «Get a Mac»-reklamekampanjen som er nevnt i denne artikkelen. Det var en paragraf i originalartikkelen som raskt ble tolket som noe helt annet.
Beklager at fakta ikke ble dobbeltsjekket før en artikkel ble publisert.
turbojørgen i kommentarene har helt rett.

Alex BoguskyIfølge en artikkel i juni-utgaven av Fast Company skal Bogusky nå jobbe for Microsoft, og overtale den stadig økende gruppen av Linux- og Macbrukere at Windows er veien å gå.

«Get a Mac»-kampanjen tar i bruk en litt annerledes form for markedsføring enn det vi er vant med her i landet. Å angripe andre produkter for å framheve sitt eget er ikke alltid like populært, og responsen blant norske Macbrukere har vært veldig varierende mellom hver reklame. På den andre siden er det mange som har vært med lenge i denne «krigen», og som gjennom et historisk blikk på det synes at PC-fabrikanter og Microsoft fortjener og burde tåle all den kritikken de kan få.

Markedsføringselskapet hans Crispin Porter + Bogusky har tidligere uttalt at revolusjonen som Macintosh kom med gav dem muligheten til å etablere seg og konkurrere mot større selskap. Nå jobber selskapet med hvordan de kan få Mac-elskere over til Windows.

Det er mange lidenskapelig Macbrukere innad i Crispin, og de må få hodet sitt rundt dette – hvorfor Windows er genialt.

sier Andrew Keller, som har jobbet for Crispin i 10 år. Han tar over som «co-executive dreative director» sammen med Rob Reilly, mens Bogusky selv tar på seg rollen som styreleder i selskapet.

Jeg liker ikke å drive med markedsføring for ting som allerede har tonnevis med kulturelt grunnlag, som folk elsker.

fortsetter han og legger til at han er mindre interessert i å jobbe med et merkevare som Apple.

Det er litt av en utfordring som Crispin tar på seg, og selv om det er spennende å se hva de får til for Microsoft og Windows er det enda mer spennende å se hvilken vei Apple nå tar for å svare og om nå «Get a Mac»-kampanjen vil avsluttes?

Foto av Brian Smith for Times

iBruker

Skal si han er trofast... NOT!

kajac2

på tide get-a-mac forsvinner. de gjør jo ikke annet enn å snakke dritt om andre og fremheve seg selv. akkurat som bergensere...

CBlomviks bilde

CBlomvik

Jeg savner de reklamene hvor der var individer som snakket om situasjoner hvor macen "reddet dagen". Håper de kommer tilbake. Iallefall noe tilsvarende.

mariusnilsens bilde

mariusnilsen

Disse Get a mac reklamene er egentlig ikke veldig gode og er utrolig useriøse. Men skal bli morsomt å se hva Crispin skal gjøre for å få Apple og Linux brukere over til windows.

Men hva trofasthet angår så hander dette for Crispin bare at de går nye veider for å tjene mer penger. MicroSoft har nok vært ute med sjekkheftet sitt :P

iPuNxs bilde

iPuNx

Hah, bergensere har iallefall sjølironi. I motsettning til visse høytidelige dodder fra østlandet

;)

inv

Denne tar apple litt på kornet.

http://youtube.com/watch?v=XqN76gYKHMs

Burde være et godt utgangspunkt for en reklame ;)

kajac2

jeg er faktisk bergenser :)

basushjerne

Selv om jeg er en mac elsker, synes jeg at "get a mac" reklamene nesten blir kvalme... Det finnes bedre måter å markedsføre seg på, Apple;)

omaha

MS kan bruke hvem de vil for å lage kampanjene deres - det hjelper ikke så lenge produktet er hva det er.

..og dersom noen "elsker" Mac, Osx, Vista, Xp, Ubuntu eller en eller annen form for duppegrensesnittditt - Det er sommer snart og det er meldt finvær flere steder...

God idé: Finn deg en date? ;o))

bambinis bilde

bambini

"(...) Windows er genialt (...)"

hahahahahahahahaha, dette må jo bare være en spøk. Jeg er oppdratt med Windows siden det kom på markedet. Det finnes ikke noe genialt ved Windows. Huff!

Dessuten ser typen ut som Steve Jobs så ut på 70-tallet. Nei folkens... ehhh, er det 1. april i dag forresten?

intramins bilde

intramin

Sjekk ID-en på saken :P
artikkel/6666/

Dan Aksel

Jeg håper han går løs på at macere tror de er så trendy og moderne, og at macere liksom er mer intellektuelle enn PC-brukere. Sannheten er at macere ofte er så lite praktisk anlagt og dumme at de må ha en maskin med ferdige maler og instruksjoner.

Så det så.

quadra800s bilde

quadra800

Microsoft = 666 (evil)

admins bilde

admin

Morsomt at dette ble artikkel 6666 på Mac1 :)

turbojørgen

Apples reklamebyrå er og har så og si alltid vært TBWA\CHIAT\DAY, og ikke Crispin Porter & Bogusky.

Den eneste forbindelsen mellom de to er at Lee Clow (som blant annet sto bak Think Different-kampanjen), kreativ leder i TBWA, er en av Alex Boguskys store helter.

Dermed faller det litt sensasjonelle bytte-side-aspektet ved artikkelen på sin egen uetterettelighet.

kolbys bilde

kolby

@turbojørgen:

Du har helt rett. Her var det fakta som ikke ble dobbeltsjekket før en artikkel publisert. Vi beklager på det sterkeste.
Takk for at du peket det ut for oss.

  • Skriv ut artikkel
  • Abonner med RSS

Alt om iPad, iPhone og iOS

Nettradio i iTunes

Nettradio i iTunes
130 norske radiokanaler.
Få de mest populære norske, svenske og danske radiokanalene inn i en egen spilleliste i iTunes.
Oppdatert 13. mai