Flash-oppdatering gir bedre ytelse

Flash-oppdatering gir bedre ytelseAdobe slapp i dag den ferdige versjon av Flash-pluginen til Mac OS X som nå støtter hardware-dekoding av video og dermed gir betraktelig bedre ytelse.

Flash Player 10.1 (10.1.82.76) er tilgjengelig fra Adobe og anbefales for alle brukere.

Ytelsen til Flash under Mac OS X har lenge vært et hett diskusjonsområde. Adobe etterlyste tidligere i år tilgang til hardware-dekoding av H.264-video i Mac OS X for å kunne øke ytelsen på H.264-videoavspilling i Flash, men Apple tilbød ingen slik tilgang på det tidspunktet. Kort tid etter ble det derimot kjent at Apple fra og med Mac OS X 10.6.3 har offentliggjort en ny API som gir utviklere mulighet til å få tilgang til H.264-dekoding på nyere Macer. Denne APIen gjør det mulig for utviklere å skrive programvare som kan dekode H.264-film direkte på GPUen, fremfor prosessoren.

Adobe har nå benyttet denne muligheten og lansert en versjon av Flash Player som benytter GPUen til å avspille H.264-video. Resultatet er bedre ytelse.

Ifølge Adobe er hardware-dekodingen støttet av følgende Macer:

  • MacBooks levert etter 21. januar 2009
  • Mac mini levert etter 3. mars 2009
  • MacBook Pro levert etter 14. oktober 2008
  • iMac levert etter første kvartal 2009

Flash Player 10.1 (10.1.82.76) er tilgjengelig fra Adobe. Hvis du har installert den tidligere beta-versjonen anbefales du også å oppgradere.

Tags:
Traktors bilde

Traktor

Så det er ikke noe poeng å innstalerer dette på macbooken min kjøpt før jul 2008?

admins bilde

admin

Installer uansett. Det er bugfikser med i oppdateringen også

mordor

Selv om jeg ikke fikk GPU dekoding på min macmini 2009, så gikk cpu bruken ned fra 55% til 45% på 720p youtube flash film.

pushits bilde

pushit

killall Flash

iHaraldM

Rart at de ikke klarer å støtte eldre maskiner...

admins bilde

admin

@iHaraldM

Det er Apple sin API som kun støtter nyere modeller, så ikke skyld på Adobe i denne omgangen :)

petrus764s bilde

petrus764

Faktisk så er APIet enda mer begrenset enn det Adobe gir uttrykk for. Det er kun Nvidia 9400, 320m og 330m som er støttet.
ATI-kort er ikke støttet. Det samme gjelder GF 8xxx-kort og 9600, selv om brikkene er så og si identiske med 9400. Så her er det Apple som har gjort en utrolig dårlig jobb.

The Video Decode Acceleration framework is a C programming interface available in Mac OS X 10.6.3 and later for low-level access to the H.264 decoding capabilities of compatible GPUs such as the NVIDIA GeForce 9400M/320M/GT 330M. It is for advanced developers who need hardware accelerated decode of video frames. See TN2267 (http://developer.apple.com/mac/library/technotes/tn2010/tn2267.html). This download includes instructions for installing it and the header file into your 10.6 SDK folder.

iHaraldM

@ admin

Pekte forsåvidt ikke fingeren på Adobe, selv om det kanskje så sånn ut:) Men ja, det er vel ikke tvil om at Apple har gjort livet litt surere for Adobe i det siste. Uten å gå inn på diskusjonen om flash på iPad/iPhone, er det vel ikke tvil om at flash fortsatt (dessverre) har en relativt sterk posisjon på nettet. Hardware-dekoding av flash hadde absolutt gjort seg på min MBP fra 2007, filmer i 1080p på youtube er ikke en veldig hyggelig opplevelse. Uten å ha gjort noe research kan jeg ikke se for meg at denne begrensningen ligger i Windows-versjonen. Så dask på lanken til Apple. På den annen side er jo Apple, som de aller fleste andre bedrifter, ute etter å tjene penger, noe de er ganske så drevne på.

jalapenos77

Hei.
Mulig jeg høres dum ut nå, men hvorfor skal jeg laste ned dette?
Hva blir bedre?

Traktors bilde

Traktor

Dette virker da helt høl i huet! Så denne dekodingeen virker verken på iMacen min (ATI 4850) eller Macbooken. Macbooken har til og med 9400M som det står er støttet men er av en årgang for tidlig, utrolig å gjøre noe så klønete!

Jalepenos77: det er en link i artikelen som du enkelt og greit bare venstre klikker på, så kommer du til nedlastings siden til adobe.

wilhel1812

Synd den krasjer hver gang jeg kjører flash i fullskjerm…

ggt667s bilde

ggt667

Det var F^2 meg på tide! Men dritten krœsjer fortsatt ja... Det er til å spy av.

Dumhet er tilgivelig, men Adobes ignoranse ovenfor Mac...

jalapenos77

men hvorfor skal jeg laste ned dette? Hva er d godt for?

petrus764s bilde

petrus764

Dette virker da helt høl i huet! Så denne dekodingeen virker verken på iMacen min (ATI 4850) eller Macbooken. Macbooken har til og med 9400M som det står er støttet men er av en årgang for tidlig, utrolig å gjøre noe så klønete!

Så lenge du har 9400 så fungerer det.

men hvorfor skal jeg laste ned dette? Hva er d godt for?

For det første inneholder det oppdateringer til adobe flash på generelt grunnlag. Dvs. ytelses og sikkerhetsoppdateringer. Det er alltid anbefalt å holde flash oppgradert, på linje med andre programmer.

For det andre så inneholder denne oppdateringen støtte for hardware-akselerasjon av h264-video for visse skjermkort. Det betyr at på utvalgte macs (nevnt i artikkelen) vil nå skjermkortet så for dekoding av flash-video på f.eks youtube, i stedet for prosessoren. Dette gjør at flash blir mye mindre ressurskrevende, og dermed gir deg både en bedre sureopplevelse og generell ytelsesforbedring ved avspilling av flash-video. Du har sikkert lagt merke til at macen kan bli utrolig treig ved bruk av flash, nettopp fordi det tidligere har vært prosessoren som har stått for all jobben. Dette betyr ikke at flash nå fungerer like godt på OSX som på Windows, men det er merkbart bedre.

Selv om du ikke har en mac som støtter hw-aks av h264 bør du oppgradere for å få med deg det nyeste av ytelses- og sikkerhetsforbedringer.

Traktors bilde

Traktor

Typisk at det bare er macen min med svakest skjermkort som støtter denne dekodingen. Om ATI kortet i iMacen min også kunne gjort det hadde det blitt fart på sakene, men tviler på at 9400M kortet i macbooken min har noe serlig til overs for denne dekodingen

artofdesign

Så denne flotte oppdateringen har lite å si for min del, siden skjermkortet i min MacBook Pro er ATI Radeon X1600?

FinnChristians bilde

FinnChristian

Går vel til den nyeste Macbook Air'en?

petrus764s bilde

petrus764

Typisk at det bare er macen min med svakest skjermkort som støtter denne dekodingen. Om ATI kortet i iMacen min også kunne gjort det hadde det blitt fart på sakene, men tviler på at 9400M kortet i macbooken min har noe serlig til overs for denne dekodingen

9400 er en ganske så undervurdert brikke, det er denne nvidia bruker i sine ION-løsninger, da den klarer x264 1080p og fulle blurays (h264/vc1) uten problem.

Så denne flotte oppdateringen har lite å si for min del, siden skjermkortet i min MacBook Pro er ATI Radeon X1600?

Du vil jo få de øvrige forbedringene i nyeste flash fordi, men hw-aks vil du ikke få.

Går vel til den nyeste Macbook Air'en?

Korrekt.

simens bilde

simen

Helt utrolig at man i 2010 har slike problemer. Nå kan man sikkert legge skylda hvor på forskjellige aktører. Men at det å se på video på nettet i så stor grad skal føre til problemer er utrolig.

Traktors bilde

Traktor

Jeg har egentlig aldri hatt noe problem med youtube og flash videoer, verken på iMacen eller på macbooken. Ja, de blir varme, men det stopper liksom ikke opp. iMacen har en del å gå på da, med 4850 kortet og 3.06 Ghz c2d. Men det kan på ingen måte sies om macbooken, men har egneltig ikke noe problemer med det på den heller.

Amishen

Men forklar da hvorfor QuickTime ikke bruker like mye ressurser på CPUen som Flash? Fordeler QT jobben til CPU og GPU eller bruker den bare en av delene? Er det noen som vet?
jeg tenker bare at Flash kunne jo bare "åpnet" QT for å kjøre h.264 videoer på mac i steden for å kjøre den Flash-avspilleren. Ja, man går glipp av noen "fordeler", men man kunne jo godt hatt valget.

petrus764s bilde

petrus764

Fordi QT kan hw-akselerere med et mye mer effektivt API på alle macs, mens det åpne APIet som Apple har utgitt for utviklere er kun for 9400/320/330, i motsetning til f.eks. windows hvor DXVA fungerer på så og si alle skjermkort og alle mediespillere som vil kan støtte det (alt fra MPC-HC til flashplayer).

Det er helt og holdent Apples feil at Adobe og andre utviklere ikke kan benytte seg av mer åpne og mer effektive API for hw-aks av h264.

Amishen

Jaja. Apple har vært altfor slappe. Det er jeg enig i. Men Adobe kunne jo tatt i bruk QT for videoer som er "QT-basert". Flashprogrammet bare åpnet QT "inni" seg, slik som mange andre programmer gjør.

christerguttens bilde

christergutten

HerreGUD!!!!!, så jeg med den aller kraftigst konfigurerte iMac 2008 (Intel C2D 3.06Ghz, 4G ram, 512 MB GeForce 8800GS, 1TB) får IKKE hardware akselerasjon?
Det er helt på trynet... Kan ikke VENTE til HTML5 er over alt på Internett, og Flash blir et "ikke-tema"...

DØ, Flash, DØ!

christerguttens bilde

christergutten

Jeg har Zapp'et Flash, og har startet boikott'ing av det...
Who's with me??

petrus764s bilde

petrus764

Nei, det måtte i så fall blitt opp til hver utvikler, men da faller hensikten med flash bort, hvis det ikke skal oppføre seg likt på alle systemer. Flash-videoene er i h264, men i en container som qt ikke spiser, og uansett er det en dårlig løsning. Det er ikke Adobes feil at Apple ikke gidder, og det er Apples brukere som får slite.

Å legge opp videoen i mp4, mkv el.l, er jo en mulighet for utviklerne, men krever en god del ekstra jobb for noe som kun berører et fåtall brukere. Dessuten er flash mye mer enn bare video, youtube og andre bruker flash for reklame i videoer, dette fungerer ikke enda i html5, ei heller fullscreen. Derfor er flash den beste løsningen i dag. Dessuten faller vel slik h264-bruk utenfor flash-lisenen av h264.

Flash får utrolig mye pepper fra Apple-mafiaen, når det egentlig er et ganske bra produkt mtp. funksjoner og muligheter, Adobe har tidligere vært slappe på unix-fronten, men med hw-aks på 10.1, er det faktisk hos Apple og andre at ballen ligger for å få ut skikkelige API.

christergutten: Nå er det faktisk Apples feil, ikke adobe. Hva med å lese artikkelen og kommentarene? Apple har gitt ut et rævva API. Sånn har det alltid vært, og vil mest sannsynlig alltid være med Apple. De driter i eldre produkter, så folk må kjøpe nytt. Det samme skjedde med Java også, helt uten grunn.

andersen

Vil dere ha html5 på youtube. Logg dere inn og skriv inn dette i adressefeltet. http://www.youtube.com/html5

Join beta, så slipper dere flash =)

petrus764s bilde

petrus764

De fleste videoer er fremdeles flash, med html5 får man heller ikke fullskjerm, og ingen videoer med interaktivt innhold i form av knapper eller reklame er html5 da det ikke fungerer.

simens bilde

simen

Virker som HTML 5 video er dødt som arvtager på YouTube før det engang ble ordentlig lansert. Dessverre...

petrus764s bilde

petrus764

HTML5 kommer, det er tross alt ikke ferdig utviklet enda. Dessuten har google brukt mye tid og ressurser på WebM som forhåpentligvis blir de facto videostandard for html5 på nett. Dessverre for safari-brukere, vil ikke Apple det, da de har en fot i h264-leiren. Likevel, når større nettlesere som FF og Opera ikke vil støtte h264 grunnet lisensen, så kan man risikere en fragmentering på HTML5-fronten, hvor chrome er den eneste nettleseren pr dags dato som støtter både h264 og webm. I så fall vil nok Flash fortsette å leve som nettets de facto videostandard grunnet fragmentering på html5-fronten, flash er i det minste støttet av alle nettlesere på de fleste os. Men vi får se om Apple skifter mening, IE9 som ikke er ute enda har også bare støtte for HTML5, foreløpig.

christerguttens bilde

christergutten

Petrus: Har lest artikkelen og en del kommentarer ;)
Har fullskjerm i _noen_ videoer i HTML5 betaen.. Og det er vel kun de videoene med reklame man ikke får sett ennå? Kommersielle videoer og sponsorbaserte..
Og NEI, jeg sa ikke at det var totalt Adobe sin feil at Flash er en fryktelig brukeropplevelse på så og si alle systemer.. Apple har driti seg skikkelig ut her med tanke på å kun støtte under en håndfull av deres siste maskiner. Men helt ærlig talt skjønner jeg godt de ikke er så altfor gira på å samarbeide med Adobe og lukke weben.. Apple har jo relativt mye makt til å kunne gjøre overgangen til HTML5 raskere, med tanke på hvor hardt de pusher det på iPhone/iPad og med fantastiske Safari 5!
Merkelig at en super elegant reklame-løsning ikke er ferdig utviklet for HTML5 ennå.
DRM-beskyttelse av noe innhold og reklamevisning er vel så og si eneste utfordringen som gjenstår.. Spill og annet er bevist at fungerer glimrende!

@Simen: neida, de venter bare på en bra løsning for reklamebaserte videoer! H.264 og HTML5 er framtiden! Tilleggs-moduler som Flash og annet drit er i fortida! :)

petrus764s bilde

petrus764

Petrus: Har lest artikkelen og en del kommentarer ;)
Har fullskjerm i _noen_ videoer i HTML5 betaen.. Og det er vel kun de videoene med reklame man ikke får sett ennå? Kommersielle videoer og sponsorbaserte..
Og NEI, jeg sa ikke at det var totalt Adobe sin feil at Flash er en fryktelig brukeropplevelse på så og si alle systemer.. Apple har driti seg skikkelig ut her med tanke på å kun støtte under en håndfull av deres siste maskiner. Men helt ærlig talt skjønner jeg godt de ikke er så altfor gira på å samarbeide med Adobe og lukke weben.. Apple har jo relativt mye makt til å kunne gjøre overgangen til HTML5 raskere, med tanke på hvor hardt de pusher det på iPhone/iPad og med fantastiske Safari 5!
Merkelig at en super elegant reklame-løsning ikke er ferdig utviklet for HTML5 ennå.
DRM-beskyttelse av noe innhold og reklamevisning er vel så og si eneste utfordringen som gjenstår.. Spill og annet er bevist at fungerer glimrende!

@Simen: neida, de venter bare på en bra løsning for reklamebaserte videoer! H.264 og HTML5 er framtiden! Tilleggs-moduler som Flash og annet drit er i fortida! :)

Det er flere videoer som ikke er html5 enn kun disse enda, jeg gjorde nettopp et søk på en del populære videoer uten reklame, knapper og whatnot, de fleste var flash.
Det er ikke snakk om å samarbeide med adobe, de er langt i fra de eneste som benytter seg av hw-aks-APIet (plex f.eks). Adobe har ingen innvirkning på utviklingen av APIet, de benytter seg bare av det. Dessuten er det tross alt Adobe som står for en god del av Apples brukermasse på Mac. De fleste proffer ville konvertert til Windows, hadde Adobe droppet OSX.

h264 er heller ikke en fri løsning, WebM er, noe Apple ikke støtter. Det er dobbeltmoral all the way, kun for å få igjennom sine egene prioriteringer. Apple er jo eksperter på å låse ned ting. Flash forsvinner aldri, det står for mye mye mer enn bare web-video, og uansett vil aldri HTML5 ta over helt, men en sameksistens hvor markedsandelene til flash på webvideo er mindre er nok det mest sannsynlige. Dessuten er flash-spill langt enklere å kode og man har flere verktøy og muligheter enn HTML5-spill, så HTML5 blir tvilsomt stor på spill, det finnes kun et fåtall mindre avanserte demoer.

h264 er uansett tvilsomt framtida for HTML5, men forhåpentligvis blir WebM det. Den som sitter med makta her er google, og ingen andre. Kutter de ut alt annet enn WebM på youtube så vil faktisk hele internett føye etter.

christerguttens bilde

christergutten

Jepp, du har mange gode poeng der... Men hvorfor begynne å lage en tredje løsning på HTML5 videoformatet.. Først var det grusomme Theora med Vorbis lyd...
Mange selskaper stiller seg jo bak og støtter H.264 video og AAC lyd som standarden for video/lyd i HTML5 spesifikasjonen.. Apple, Nokia, Microsoft you name it..
Uansett er det på veldig høy tid å få standarden på plass og begynne utfasingen av Flash.. Enten det blir WebM eller h.264/AAC som blir det endelige valget!

Quagmire

Man kan klage på at Apple ikke har API tilgjengelig for HW aks. Det er enkelt å lage løsninger når _andre_ gjør jobben for deg. Apple bygger APIet på OpenGL som sist jeg sjekket er tilgjengelig for alle utviklere også Adobe. HW aksellerert flash har kunnet vært realisert for lenge siden hadde bare Adobe gjort jobben sin; er det ikke API tilgjengelig bygger man sitt eget.

vestmac

Ehm, min macbook air har plutselig fått windows-tendenser, blitt usedvanlig treg, safari henger og låser seg / avslutter plutselig etter denne flash-oppgraderingen. Noen som har tips til hva jeg kan gjøre her?? Finner ikke tidligere flash-versjoner på Adobe sin side mtp å installere de.

petrus764s bilde

petrus764

Man kan klage på at Apple ikke har API tilgjengelig for HW aks. Det er enkelt å lage løsninger når _andre_ gjør jobben for deg. Apple bygger APIet på OpenGL som sist jeg sjekket er tilgjengelig for alle utviklere også Adobe. HW aksellerert flash har kunnet vært realisert for lenge siden hadde bare Adobe gjort jobben sin; er det ikke API tilgjengelig bygger man sitt eget.

Latterlig å forvente at Adobe skal gjøre denne jobben for Apple når det faktisk er en essensiell funksjon som alle moderne OS bør ha. Det er heller ikke så lett å utvikle et slikt API som du gir uttrykk for, og mtp. hvor lenge Apple har kjørt med hw-aks i qt er det alt for dårlig at et åpent api kommer så begrenset og så sent.

Quagmire

Det er ingen som har sagt at det er enkelt, men det er heller ikke noen som må komme å si at det dermed er umulig.

Det koster å fortsatt skal være attraktiv. Finnes mange eksempler på selskaper som har forsøkt å surfe videre på tidligere meritter inkludert Apple og Microsoft og ingen av dem har gjort det med særlig hell.

  • Skriv ut artikkel
  • Abonner med RSS

Alt om iPad, iPhone og iOS

Nettradio i iTunes

Nettradio i iTunes
130 norske radiokanaler.
Få de mest populære norske, svenske og danske radiokanalene inn i en egen spilleliste i iTunes.
Oppdatert 13. mai