Bruker både Office og iWork. Kjøpte Office samtidig med min første Mac i sommer, og da var jeg ikke klar over at det fantes noe sånn som iWork. Uansett greit å ha begge da det sies at Excel har flere og bedre funksjoner enn Numbers, og at Word har stavekontroll, noe Pages ikke har. Greit å ha begge hvis jeg skulle få behov for noen av funksjonene i Word/Excel, + at det er lett å konvertere fra iWork til Office-formater hvis det skulle trengs å sendes. Håper det kommer en oppdatering til iWork snart, det er vel på tide. Da er det vel sannsynlig at iWork får mange av de viktigste savnede funksjonene som Office har! :)
Hadde jeg visst om iWork da jeg kjøpte Mac-en hadde jeg sannsynligvis ikke kjøpt det. Det er jo også mye dyrere enn iWork! Blir nok ikke å kjøpe ny versjon av Office på en stund klarer meg fint med Office 2011 i noen år, frem til jeg evt. trenger ny versjon i forbindelse med jobb eller hva det skulle være.
EDIT: i tillegg til at iWork er såpass billig med tanke på at det er så bra, SPESIELT Keyntote (digger alpha-funksjonen for å fjerne alt rundt et objelt!), og så brukervennlig, så er det helt fantastisk å alltid ha alt av dokumenter oppdatert og tilgjengelig på alle Apple-produktene mine! :D slipper styret jeg hadde før med windows da jeg måtte lagre på pc´n først, så måtte jeg lagre det på en minnepenn, for så å åpne det på den andre maskina jeg hadde, og drive å lagre på den måten fram og tilbake og holde alt oppdatert. et sant h....te for å si det rett ut. å holde styr på hvilken av flere filer som var oppdatert/sist endrede versjon av samme dokument hele tiden, nei, jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten Apple og iCloud.... :D
IWork. Den er desidert best til mitt bruk. Bruker mest Numbers og Keynote. Har brukt Excel i årevis på Windows, men pr i dag så trengs ikke funksjonene som ikke finnes i Numbers. Den er lettest å bruke for å lage flotte presentasjoner i PDF. Jeg sender ikke fra meg annet enn PDF da det er jeg som lager hele rukkelet ferdig selv, fra start til finnish.
Bruker Office minimalt. Excel, Word og PowerPoint er gammeldags og utdatert for mitt bruk. For presentasjoner bruker jeg oftest Prezi, mens for skrivning bruker jeg Scrivener og for regneark Google Docs.
MS Word er latterlig treigt på Mac og spises opp altfor mye minne etter min mening. Tar lang tid å starte til tross for at jeg har SSD i maskin med godt med minne og god CPU. Jeg misliker også måten hele MS Office pakken er designet på. Ikke god nok bruk av plass og panelene for å formatering og slikt er ikke gode i det hele tatt. Jeg liker bedre å gjøre det hele sjæl (mer eller mindre manuelt) når det kommer til formatering i TEX eller lignende.
Har en Office 2008 eller så (altså pre DocX/xlsX), så får ikke åpna slike filer (…X) komplette med bilder/formatteringer (hvilket suger når man får dokumenter fra folk som ikke KAN bake PDF’er fordi de har en teit jobb-PC-løsning som ikke kan det).
Skrive gjør jeg helst i textedit, jeg trenger ikke alle de "avanserte" greiene i Wørd. Excel bruker jeg til helt enkle ting, men ikke alt jeg bedriver i excel funker i OpenOffice…
Mail gjør heg i Mail, presentasjoner driver jeg ikke med.
Det som driver meg til vanvidd med endel Apple-apps, er at du må tenke som dem. Såsom i iWeb og iDVD. Godta Apples design, og det er greit. Lage ditt eget? Spa opp gryn til noe profft og med bratt læringskurve, liksom.
Mest annoyning med Wørd? At det insisterer på stor I når den står for seg selv, og store bokstaver i måneder, selvom du har norsk orddeling & språk.
ggt667 ons, 13/03/2013 - 15:26
LibreOffice FTW!
Ovit82 ons, 13/03/2013 - 15:47
Men bare fordi jeg må på jobb ;) Hjemme er det kun iWork.
Mads7 ons, 13/03/2013 - 16:07
Hva med oss som bruker iWork OG Office?
Chiang Mai 1963 ons, 13/03/2013 - 16:25
Bruker både MS Office og iWorks, så da kan jeg ikke legge inn min stemme.
Magnum44 ons, 13/03/2013 - 16:53
Bruker MS Office på jobb og i studier. Har iWork til bruk hjemme
jhaardnes ons, 13/03/2013 - 17:33
Jeg bruker også både Office og iWorks !
rocambole ons, 13/03/2013 - 18:19
Office på jobb, iWork hjemme
ddybing ons, 13/03/2013 - 18:22
Bruker begge deler jeg og :) Kommer an på hva som passer best.
Stereo Mac ons, 13/03/2013 - 18:22
Bruker Word og Keynote.
Så begge her også takk ;)
An apple a day keeps the doctor away
RobertKalstad ons, 13/03/2013 - 18:27
Burde egentlig fordi det er installert på skole-macen, men bruker iwork både på den og på airen..
petrus764 ons, 13/03/2013 - 19:07
MS Office er og blir best til skikkelig arbeid, også på OS X.
Green ons, 13/03/2013 - 19:35
MS Office funker knallbra på Mac! :-)
Mac11e ons, 13/03/2013 - 20:04
Word til skriving og Keynote for fremvisninger, the best of both worlds :)
Snober21 ons, 13/03/2013 - 22:56
Bruker office i jobbsammenheng, og iwork privat..
vernon tor, 14/03/2013 - 00:16
Open office
rattata12 tor, 14/03/2013 - 09:54
Enig med Mac11e her, Word til skriving (Equations) samt Keynote til slides :)
CMarker tor, 14/03/2013 - 11:52
Word til skriving, Excel på skolen, Numbers hjemme, Keynote uansett
iSigg tor, 14/03/2013 - 12:08
Latex. Seff
nosey tor, 14/03/2013 - 12:23
Bruker både Office og iWork. Kjøpte Office samtidig med min første Mac i sommer, og da var jeg ikke klar over at det fantes noe sånn som iWork. Uansett greit å ha begge da det sies at Excel har flere og bedre funksjoner enn Numbers, og at Word har stavekontroll, noe Pages ikke har. Greit å ha begge hvis jeg skulle få behov for noen av funksjonene i Word/Excel, + at det er lett å konvertere fra iWork til Office-formater hvis det skulle trengs å sendes. Håper det kommer en oppdatering til iWork snart, det er vel på tide. Da er det vel sannsynlig at iWork får mange av de viktigste savnede funksjonene som Office har! :)
Hadde jeg visst om iWork da jeg kjøpte Mac-en hadde jeg sannsynligvis ikke kjøpt det. Det er jo også mye dyrere enn iWork! Blir nok ikke å kjøpe ny versjon av Office på en stund klarer meg fint med Office 2011 i noen år, frem til jeg evt. trenger ny versjon i forbindelse med jobb eller hva det skulle være.
EDIT: i tillegg til at iWork er såpass billig med tanke på at det er så bra, SPESIELT Keyntote (digger alpha-funksjonen for å fjerne alt rundt et objelt!), og så brukervennlig, så er det helt fantastisk å alltid ha alt av dokumenter oppdatert og tilgjengelig på alle Apple-produktene mine! :D slipper styret jeg hadde før med windows da jeg måtte lagre på pc´n først, så måtte jeg lagre det på en minnepenn, for så å åpne det på den andre maskina jeg hadde, og drive å lagre på den måten fram og tilbake og holde alt oppdatert. et sant h....te for å si det rett ut. å holde styr på hvilken av flere filer som var oppdatert/sist endrede versjon av samme dokument hele tiden, nei, jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten Apple og iCloud.... :D
casablanca tor, 14/03/2013 - 14:03
NeoOffice.
jaknudsen tor, 14/03/2013 - 14:40
Overraskende at ikke flere har droppet filbaserte tekstbehandlingssystemer.
jerry.c.bush tor, 14/03/2013 - 19:26
IWork. Den er desidert best til mitt bruk. Bruker mest Numbers og Keynote. Har brukt Excel i årevis på Windows, men pr i dag så trengs ikke funksjonene som ikke finnes i Numbers. Den er lettest å bruke for å lage flotte presentasjoner i PDF. Jeg sender ikke fra meg annet enn PDF da det er jeg som lager hele rukkelet ferdig selv, fra start til finnish.
okvalle fre, 15/03/2013 - 01:28
Bruker både MS Office og iWork
Det spørs hva som skal gjøres
Tannpasta lør, 16/03/2013 - 19:37
LibreOffice, gratis, har alt som trengs, åpner stort sett alle standard tekst filer og gjør jobben:
http://www.libreoffice.org/
FoR tir, 19/03/2013 - 09:50
Jatakk, begge deler… Bruker word og iWork.
ColdMac
Strek tir, 19/03/2013 - 10:02
Latex
SeaLion tir, 19/03/2013 - 12:11
NeoOffice hjemme og OpenOffice på jobb = Annen programvare
nils.j lør, 23/03/2013 - 07:43
Bruker bare Office når jeg må. Pages er atskillig mer fleksibel og samarbeidsvillig enn Word. Keynote er uovertruffen.
eivbratter søn, 24/03/2013 - 01:02
Bruker Office minimalt. Excel, Word og PowerPoint er gammeldags og utdatert for mitt bruk. For presentasjoner bruker jeg oftest Prezi, mens for skrivning bruker jeg Scrivener og for regneark Google Docs.
MS Word er latterlig treigt på Mac og spises opp altfor mye minne etter min mening. Tar lang tid å starte til tross for at jeg har SSD i maskin med godt med minne og god CPU. Jeg misliker også måten hele MS Office pakken er designet på. Ikke god nok bruk av plass og panelene for å formatering og slikt er ikke gode i det hele tatt. Jeg liker bedre å gjøre det hele sjæl (mer eller mindre manuelt) når det kommer til formatering i TEX eller lignende.
mmMac man, 01/04/2013 - 16:11
Bruker MS office bare når jeg må (les: jobb). Komboen Scrivener og Nisus Writer Pro er uslåelig.
Peteru ons, 10/04/2013 - 20:52
Har en Office 2008 eller så (altså pre DocX/xlsX), så får ikke åpna slike filer (…X) komplette med bilder/formatteringer (hvilket suger når man får dokumenter fra folk som ikke KAN bake PDF’er fordi de har en teit jobb-PC-løsning som ikke kan det).
Skrive gjør jeg helst i textedit, jeg trenger ikke alle de "avanserte" greiene i Wørd. Excel bruker jeg til helt enkle ting, men ikke alt jeg bedriver i excel funker i OpenOffice…
Mail gjør heg i Mail, presentasjoner driver jeg ikke med.
Det som driver meg til vanvidd med endel Apple-apps, er at du må tenke som dem. Såsom i iWeb og iDVD. Godta Apples design, og det er greit. Lage ditt eget? Spa opp gryn til noe profft og med bratt læringskurve, liksom.
Mest annoyning med Wørd? At det insisterer på stor I når den står for seg selv, og store bokstaver i måneder, selvom du har norsk orddeling & språk.